top of page

חרבות ברזל - איך לעזור להסברה הישראלית!



אסון גדול מאוד פקד את מדינת ישראל, כנראה בסדר גודל היסטורי שעוד יסופר עליו רבות בעוד מאות שנים וכל אחד מאיתנו הוא חלק מעיצוב ההיסטוריה ומהסיפור שיסופר, גם אם אתם לא ממש מרגישים את זה ואתם מרגישים שאתם בורג קטן חסר משמעות, זאת טעות ענקית, אתם החזית! יש בידיכם את הכוח להיות משמעותיים ולסייע להסברה הלאומית שמהווה "כיפת הברזל" עבור הפעולות הצבאיות או המדיניות שחשובות מאוד לניצחונה של ישראל.

במשך שנים רבות אני מלמד אנשים את אומנות ההשפעה במודל ה FVM, מודל שמסייע מאוד גם להסברה הישראלית ויכול לתת לכם כלים אמיתיים להעביר את המסר ולשכנע את העולם שאנחנו הצד הצודק ושהאמת איתנו. ריכזתי לכם קצת כלים שיעזרו לכם לסייע ולהסביר בצורה הטובה ביותר את הנרטיב שלנו. תעשו שימוש בטיפים האלה כשאתם מסבירים אותנו וסיכויי ההצלחה שלכם יהיו טובים יותר בהרבה מהיריבים שלכם!

שנתחיל... אל תסכימו אבל גלו הבנה זמנית שתשרת את המטרה הפרטנר שטוף המוח מולכם מכיר סיפור אחר, הוא מכיר סיפור שאתם צבא כובש שרוצה רק לפגוע בפלסטינים, כדי לשנות את דעתו ולהסביר שלא כך הדבר לא מספיק שתגידו לו "זה לא נכון" כי זה משפט אחד מול עשרות כתבות שהוא ראה בתקשורת וברשתות ולכן כדי לנפץ את זה אני תמיד מלמד באומנות הההשפעה שאתם חייבים לפרק את כל המחסומים שיש ביניכם ומשפטים כמו "לא נכון, אתה טועה, זה שקר" רק יורידו עוד מחסומים ביניכם ולכן צריך לשנות אסטרטגיה, אני מציע שבאופן זמני תגלו הבנה כלפי המסרים הקשים שלו והנה דוגמאות לתשובות לא נכונות מול תשובות נכונות:

דוגמא 1 הפרטנר: אתם רוצחים פלסטינים וילדים חפים מפשע!!! אתם - תשובה לא נכונה : אתה טועה! אנחנו מכוונים על אנשי חמאס שמתחבאים אחרי ילדים! אתם תשובה נכונה: אני יכול להבין את מה שאתה אומר גם לנו הישראלים קשה לראות ילדים שנפגעים ממלחמה ארורה אבל ואם הייתי במקומך במדינה רחוקה והמידע היחידי שהיה מגיע אליי הוא חד צדדי יכול להיות שהייתי חושב כמוך אבל אני חיי במדינה שלי ואני חיי את הפיגועים כבר שנים ואת הדם ברחובות, ואת הפחד לשבת במסעדה לנוכח כל אדם שדובר ערבית, ואת הפחד לגור על גבולות ישראל בצפון ובעוטף ולרוץ לממד ב 15 שניות בלד לפני שיפול עלינו טיל. דוגמא 2 הפרטנר: אתם גנבתם את האדמות של הפלסטינים! אתם כובשים! אתם - תשובה לא נכונה: זה שקר, האדמה שלנו אלפי שנים אנחנו רק שבנו לאדמותינו אין עם כזה פלסטין זאת המצאה! אתם - תשובה נכונה: תראה, אני יכול להתווכח עם הטענה אם תרצה אבל הבעיה היא שהוויכוח הזה כבר נמשך עשרות שנים ולא מגיע לפיתרון ואני רוצה לדבר על ההווה והעתיד, נניח ובאמת היינו כובשים לשיטתך מה הציפייה שיקרה עכשיו? ש10 מיליון בני אדם לאן ילכו? אתה באמת מאמין שמדינה שלמה תקום ותלך? אני מאמין שאתה אדם ריאלי כדי להבין שזה לא אפשרי אז אנחנו מציעים לדבר ולמצוא פתרונות לסכסוך אבל אנחנו מקבלים מנגד רק רצח, פיגועים וארגוני טרור, אז מה הציפייה מאיתנו? אלא שתי דוגמאות פשוטות שהתוכן שלהם לא רלוונטי אלא טמפלט המענה תשתמשו בו! תקשיבו -> גלו הבנה זמנית בלבד -> ותנו מענה רציונאלי! תזכרו תמיד גם אם הצד השני עדיין יראה מבוצר בעמדתו אני מבטיח לכם שמשהו מחלחל פנימה וזה עניין של זמן עד שהוא יתחיל גם לקבל את הטענות שלכם.

ספרו לעולם סיפור חדש העולם שמע מספיק על טילים שנופלים על תושבי העוטף וכשהעין רואה את אותו דבר היא מתרגלת ספרו לעולם סיפור חדש, תחדשו לו דברים שהוא לא ידע וכך תתפסו את הקשב של הפרטנר שלכם כיוון שהוא כבר חמוש עם תשובות לכל טענה ישנה שחזרה על עצמה שתציגו לו אבל ברגע שתספרו סיפור חדש אתם יוצקים לו לסיפור עוד נקודות זכות והשקפות חדשות לטובת ישראל שהוא יצטרך לשאול את הפרטנרים שלו, ככל שאדם שואל את עצמו יותר שאלות הוא משנה את הנרטיב שלו. תשאירו לו צדה לדרך כדי שהוא יהיה שגריר עבורכם תוודאו שאתם חוזרים על חלק מהמסרים החשובים ביותר שלכם מול הפרטנר והסיבה היא שאתם רוצים שהוא ידקלם לעצמו את המסרים אחרי שתיפרדו ואף ידקלם אותם לפרטנרים שלו! הפכו אותו לשגריר שלכם ותדאגו שישב אצלו כמה שיותר מידע פשוט שקל להבין כדי שהוא יוכל להסביר אתכם הלאה הצורה הטובה ביותר.


הקורבן תמיד מנצח לעולם אין ממש סבלנות להקשיב לסיפור ולהשתלשלות האירועים יש לו מספיק צרות משלו וגם הצרות שלכם נשמעות לו רחוקות מאוד ולכן המוח האנושי תמיד יחפש את הפשטנות שאומרת שהצדק עם הקורבן ולכן העיין תחפש תמיד את הקורבן שנפגע יותר וזה לא משנה מי צודק, שימו לב למה שאני אומר "העיין תחפש את הקורבן" ולא המוח או הסיפור משמע את הקורבן העולם מזהה ויזואלית בעזרת תמונות ווידאו וקורבן תמיד יהיה זה שנפגע יותר פיזית ולכן בתחילת המלחמה העולם ראה בנו קורבן בשל הטבח הנוראי שבוצע בנו אבל ככל שהזמן עובר וצה"ל מכה בעזה הצד השני הופך להיות הקורבן ומה לעשות העולם סופר קורבנות מצד ישראל וסופר מהצד השני (פשטנות כבר אמרנו) ומגלה פחות סובלנות כלפי ישראל כשמספר הקורבנות עולה על מספר הקורבנות בישראל. ולכן אנחנו צריכים להדהד את מה שנעשה לנו בעזרת ויזואליות, תמונות, וידאו, סיפורים מןחשיים וקורבנות ישראלים וזאת כדי לא להשאיר את זירת ההסברה רק לצד אחד, ככל שהתמונות והסרטונים שלנו יהיו יותר קשים ויותר בלתי ניתנים לעיכול כך המאזן יתהפך לטובתנו ולכן כל האמצעים כשרים גם במחיר הקושי שלנו להציג תמונות של הטבח שנעשה בנו בעולם. אני רוצה שתשימו לב שאפילו ארגון הטרור חמאס הבין שהקורבנות מנצחת ולאורך כל המלחמה הוא טובח, רוצח ומבצע פעולות טרור ומנגד צורח לעולם שישראל טובחת בהם וזה נכון שהם עושים זאת בשיטתיות וציניות גלויה לעיין לחלוטין ועדיין חלק מהעולם מקבל את הנרטיב שלהם ובולע את שטיפת המוח ומנגד אנחנו הישראלים שמחוייבים לחוק ולהאמת מתקשים יותר להציג לעולם את התמונה האמיתית כי מבחינתנו בשונה מחמאס לא כל האמצעים כשרים ורגע לפני שנציג לעולם את התמונה או את הסיפור נרצה לוודא את האמת ולכן תמיד הוא יהיה צעד לפנינו אלא אם כן נחליט לשנות גישה! טוקבקים מייצרים דעת קהל מכירים את זה שחבר פונה אליכם ואומר לכם "אחי כולם עוזבים את המדינה" ולמעשה עד כה אף אחד באמת לא עזב?! מכירים את זה שאתם מרגישים שכולם בחו"ל ורק אתם נשארתם בארץ?! דעת הקהל ברובה מעוצבת ע"י הרשת שם הזירה האמיתית אפילו יותר מהתקשורת המסורתית (טלוויזיה, רדיו) ולכן ככל שיהיו שם יותר תגובות, תמונות ווידאו בעד הסבל הישראלי כך הלגיטימציה הלאומית תהיה יותר בעדנו ולכן הכוח בידיכם, תגיבו, תפרסמו ותשתפו ככל שאתם יכולים ותשנו את המאזן, אל תשאירו טוקבק בלי תגובה.


איך להסביר אותנו? אז לא נלמד את כל אומנות ההשפעה FVM בסעיף הזה כדי ללמד איך להסביר את ישראל אבל כן ניגע בכמה נקודות חשובות והראשונה היא ההבנה שכוח ומיליטנטיות זאת לא הסברה, לנו יש יותר טנקים או מטוסים ואנחנו ננצח, גם זאת לא הסברה, כפי שהסברתי הקורבנות היא ההסברה ולכן דברו להיגיון של הצד השני ולרגש שלו בו זמנית! נסו לקחת את המציאות של האדם בצד השני, המציאות האותנטית של חיוו במדינתו וצקו לתוכה את אותה מציאות שאנו חווים כאן כמו למשל "אני רוצה שלרגע אחד תדמיין אלפי מחבלים שנכנסים למיאמי ועוברים בית בית וטובחים באנשים, כורתים להם את הראש, אונסים את הנשים ושורפים אותם" חיבור המציאות מייצר יותר הזדהות מהצד השני. גם אם תשמעו מהצד השני חוסר אמפתיה ומשפטים מצמררים לאוזן ישראלית נסו להישאר ממוקדים במסר ואל תגיבו באגרסיביות כיוון שהאדם מולכם לא חיי את חייכם ולא מכיר את ההווי הישראלי הוא פשוט מדובב טקסטים שהוא שמע בתקשורת וברשת והתפקיד שלכם הוא להראות לו אחרת בצורת אנלוגיות. ניצחון זה לא הסכמה ולכן אל תירמסו את הפרטנר אל תצפו שהפרטנר שלכם יגיד "אני מבין" או "אני מסכים" אף אחד לא רוצה להפסיד אבל בהחלט אתם תרגישו את הרגע שהדברים שאמרתם מחלחלים את מנגנוני ההגנה שלו זה מתבטא בחוסר תשובות, בגמגום, בבריחת העיניים לכיוונים שונים או בדקלום אותו מסר קודם, ברגע הזה תבינו עם עצמכם שכנראה הצלחתם אבל זה בדיוק הרגע שאתם לא רוצים לרמוס אותו כי הוא בצד שלכם ולכן בדיוק ברגע הזה שנו את את המסר שלכם למסר מאחד כמו "במלחמה יש רק מפסידים, נקווה שהכל יגמר בשלום" ואין צורך לחזור שוב על המסרים שלכם. אל תהפכו את זה לאישי תזכרו האדם מולכם מדקלם מסרים שהוא שמע או שלימדו אותו אל תהפכו את זה לאישי אל תאשימו אותו תשאירו את הוויכוח ברף הכללי, אל תשתמשו במילים כגון "אתה לא מבין, אתם פוגעים במדינה, התפישה שלך מעוותת, איזה שטויות אתה מדבר" כיוון שברגע שתעשו את זה הסיכוי שלכם לשנות את דעתו שואפת לאפס, גם אם הוא יהפוך את זה לאישי תמשכו את זה תמיד לרף הכללי, תמיד תגיבו בסגנון ההפוך, במקום את\ה או אתם תשתמשו ב "אני מבין שלפעמים ניתן לחשוב" או "יש תפישה מוטעית שאומרת...". מקווה שהמעט טיפים שסיפקתי לכם כאן יסייע לכם להסביר אותנו טוב יותר בעולם ברגעים הגורליים האלה ושתצליחו לשנות את דעת הקהל! אם תרצו עוד טיפים על שיטות שכנוע מעולמות אומנות ההשפעה FVM תכתבו לי. בנימה אישית, אני משתתף בצער המשפחות שאיבדו את יקירהם, מתפלל לחזרת השבויים במהרה, חש את כאבם של תושבי רצועת עזרה על הטבח הנוראי, ומתפלל עבור חיילי צה"ל שיצאו לקרב בשלום ויחזרו בשלום! ושלא יהיה ספק, אנחנו ננצח!


Comments


bottom of page