top of page

שימור עובדים - איך עושים את זה?

עודכן: 16 במרץ


תמיר סאסי

לא סתם פתחתי את המאמר בתמונה שלי במשרדי החברה שלנו בשעת ה Happy hour שמתקיימת בחמישי כיוון שעל זה אני רוצה לדבר אתכם על שימור עובדים בארגון שלכם ואיך עושים את זה כי מתברר שהרבה מאוד ארגונים חושבים שהם יודעים איך עושים את זה. אז למה בכלל אני כותב את המאמר הזה כיוון שהיום ישבתי עם כמה חברים ואחד מהם טען שקשה מאוד לשמר עובדים והדרך היחידה היא בעזרת העלאת שכר וכשניסתי להסביר לו שההשקפה שלו לא נכונה בתכלית מצאתי מולי חומה בצורה שלא מוכנה לשנות את דעתה וחבל כיוון שאם אתם בונים על שימור העובדים רק בעזרת השכר ככל הנראה תאבדו עובדים רבים אבל יותר גרוע תעסיקו תמיד עובדים ממורמרים חסרי הגשמה עצמית ומהות שכנראה בסוף יעזבו אתכם עם שכר נמוך או גבוה זה לא משנה כי התפספס לכם שם משהו משמעותי יותר.

עכשיו אני פותח סוגריים אומר: (אני לא מבטל את עניין השכר להיפך, עניין השכר הוא חשוב מאוד והוא אחד המרכיבים החשובים לשימור עובדים ומי שיגיד אחרת פשוט חוטא למציאות) עם זאת מרכיב השכר הוא לא המרכיב החשוב ביותר ואם תסתמכו עליו לא תצליחו להחזיק ארגון איכותי אלא ארגון חמדני שרודף אחרי הזנב של עצמו.


בואו נבין רגע נקודה חשובה למה אנשים רוצים יותר כסף?! הרי כבר כולנו מבינים שכסף הוא רק אמצעי להגשמת מטרות, הוא האמצעי שיעזור לכם להיות מאושרים (ככל הנראה, אפשר להתווכח במאמר אחר) הזי העובדים שלכם צריכים העלאת שכר כדי להגשים את עצמם ואת המטרות שלהם? שאלתם אותם לרגע מה המטרות שלהם לאן הם מכוונים? אז אני גיליתי שבמקרים רבים שמדובר בעובדים צעירים עד גילאי 25 לרוב המטרות שלהם הן לטווח קצר ועובדים מעבר לגיל הזה כבר מדברים על מטרות לטווח הרחוק יותר, חלק קוראים לזה ריאליסטיות (אני בז לריאליסטיות) משמע העובדים שלכם מבינים שהם תמיד צריכים יותר כסף כדי להגשים יותר מטרות לטווח הקצר או הרחוק ולכן הם צריכים את העלאות השכר כדי להגיע למטרות מהר יותר, אז ככה דוד בן גוריון אמר "העם יודע מה הוא רוצה אבל אני יודע מה הוא צריך" ואני רוצה להגיד לכם שהם יודעים שהם רוצים העלאות שכר אינסופיות כדי להגיע למטרות אבל זה לא מה שהם צריכים והארגון צריך לתת להם את מה שהם צריכים ולא מה שהם רוצים!



אז בואו נחשוב לרגע ביחד, רק תאורתית, בלי להתחכם עם עצמנו, אם אני נרתם כמעסיק לאושר שלהם ואני חוזר על המשפט "אני כמעסיק נרתם לאושר שלהם" עוזר להם להיות יותר מאושרים, מגשים להם חלק מהמטרות ברמה הארגונית מעצים אותם ולעיתים גם עוזר להם למצוא את המטרות שלהם ביחד איתם ואת הדרך אנחנו עושים ביחד האם קיבלתי עובד מחוייב, חדור מוטיבציה שמבין שהארגון הוא חלק מהמטרות שלו?! והנה הנקודות! עזרו לעובדים שלכם להיות יותר מאושרים, תדאגו לרווחת העובדים שלכם, תתעניינו בהם, תעצימו אותם, תעזרו להם להתפתח, תנו להם עוד מרחב תמרון, תספקו להם במה להתבטא גם ברמה התאורתית וגם ברמה המעשית, תלוו אותם גם בארגון וגם בחייהם הפרטיים ואתם תקבלו עובדים מקצועניים, מחוייבים שמבינים שהשכר חשוב אבל יש דברים יותר חשובים! המרכיב הנוסף והחשוב ביותר הוא אופק, תנו לעובדים שלכם אופק אמיתי שיכול להיות בצורת קידום או בצורת התפתחות אישית ותראו להם את אבני הדרך איך להגיע לשם או לחלופין בקשו ממנו להראות את אבני הדרך איך שלראייתם הם צריכים להגיע לשם והמטרה הזאת שלעצמה תגרום לעובד להיות מחוייב למערכת ותפקס אותו על המטרה.

Happy hour חמישי באקסיטו

עוד נקודה, הפכו את הצלחת הארגון למטרה משותפת לכולם ספרו לכולם שככל שהארגון יצליח ויעלה מעלה מעלה כולנו ניצא נשכרים מזה וכמובן כשזה יקרה עמדו במילתכם, הפכו את החברה לקבוצה אחת משותפת שדוחפת את המותג קדימה מתוך חרדת קודש מתוך "אני מאמין" אמיתי, מתוך אמונה במוצר או בשירות שלכם וברגע שתרתמו את כולם למטרה הזאת אתם תגלו לאט לאט שזאת מטרת חייהם שהצלחת הארגון הוא חלק מהאושר והמטרות שלהם הם ירצו לגדול איתו ביחד. אני יכול לספר לכם שבארגון שלנו בשנה וחצי האחרונים עזבו 2 אנשים בלבד שניהם עזבו מסיבות מאוד הגיונות שתוכננו זמן רב כגון רילוקיישין וכדומה אבל חוץ מהם אף אחד לא עזב את הארגון ואני כמנכ"ל מאוד גאה בזה אבל באותה נשימה גם מבין איך זה קורה ואני חושב שסיכמתי את זה במאמר הזה.



באחת מההרצאות שערכתי באחת החברות הגדולות בארץ על אומנות ההשפעה FVM קיבלנו החלטה להכניס בעובדים יותר מוטיבציה ואמונה במוצר שלהם כיוון שההנהלה סיפרה לנו שהמוטיבציה ירודה ויש להם נטישה גבוה, אני יכול לספר לכם שאחרי 3 מפגשים הצלחנו לעצור את הנטישה כמעט לחלוטין בכל השנה שלאחר המפגשים וכל מה שעשינו באותן הרצאות זה רתמנו את העובדים לתהליך הגדילה והתחלנו לחשוף בפניהם קצת נתונים מהחברה הפכנו אותם לחלק אמיתי מהמערכת, זה גרם להם להרגיש שותפים אמיתיים וברגע הזה כבר אף אחד לא נוטש להיפך כולם גורמים לדבר הזה להצליח.

Comments


bottom of page