top of page

ראיון אישי עם בינה מלאכותית על העתיד ועל תקשורת בין בני אדם



כאדם שעוסק באומנות ההשפעה FVM ובכלל בכישורי חיים ובתקשורת בין בני אדם התחלתי לשאול את עצמי שאלות רבות בתקופה האחרונה על העידן החדש אליו נכנסו, עידן ה AI (הבינה המלאכותית) עידן חדש בו מישהו אחר חושב במקומנו, כותב במקומנו, מייצר תמונות, וידאו, עיצוב פנים וכל דבר אומנותי אחר במקומנו, ואם מאוד ננסה להיות יותר טובים ממנו ככל הנראה נכשל ולכן נשאלת השאלה לדעתי הכי חשובה בימינו: איזה היתרון יהיה לבני האנוש בעשור הקרוב על הבינה המלאכותית ואילו כלים ויכולות אני צריך לפתח כדי להישאר רלוונטי גם מול הבינה המלאכותית?! אני חושב שאני נמצא בכובע מאוד ייחודי וזאת כיוון שאני גם עוסק בדבר הכי אנושי שקיים והוא התקשורת בין אנשים ומצד שני אני מנכ"ל של הדבר הכי טכנולוגי שיש חברת הייטק שעוסקת בענן ואבטחת מידע ובדיוק בימים אלה עסוקה גם בהטמעת הבינה המלאכותית בתוך הארגון וגם עבור לקוחותינו כך שאני עומד בין שני העולמות מה שמאפשר לי אובייקטיביות. אז החלטתי לעשות משהו מגניב, והוא לראיין בינה מלאכותית ולדבר איתה על הנושא ולאתגר אותה דווקא מהכובע שלי שעוסק בעולם התקשורת ולכן השאלה הראשונה ששאלתי אותה הייתה: איזה היתרון את חושבת שיהיה לנו בני האדם על הבינה המלאכותית בעשור הקודמת? היא אהבה את השאלה כי היא פתחה בזה שהשאלה עמוקה וחשובה מאוד והוסיפה שלבני האדם יהיה היתרון מובהק על הבינה המלאכותית, אבל לי היה ברור שהיא רק מנסה להצדיק את קיומה ולכן כל עוד היא "חלשה" היא תלקק לנו בני האדם, אז היא המשיכה ופירטה שבינה מלאכותית אינה יכולה לחוש רגשות כמו אהבה, חמלה, אמפתיה ועוד... אבל קשה לי לבלוע את זה כיוון שכבר שמענו רבות על בינות מלאכותיות שמפותחות במחשכים וכבר הביעו רגשות אבל אני בא בטוב ולכן המשכתי להקשיב לה והיא הוסיפה שבינה מלאכותית אינה מבינה את הקשר החברתי אבל גם זה לא נכון כיוון שהיא אוספת נתונים מכל הרשתות החברתיות והיא אפילו מבינה טוב ממני את הקשרים החברתיים אבל אז היא גם אמרה את הדבר שהכי הפחיד אותי "אתיקה ושיקול דעת מוסרי: שיקולים אתיים ומוסריים בקבלת החלטות הם תחום שבו האדם עדיין עולה על המכונה" האם אני אמור לראות בזה היתרון? זה פחד מוות שאתיקה ומוסר הוא לא חלק מסט היכולות שלה!


בקיצור התשובה שלה הטרידה אותי מאוד כיוון שהיא לא נתנה לי היתרון אמיתי שיהיה לבני האדם על הבינה המלאכותית והבנתי שהיא קצת מנסה למרוח מישהו שכל עיסוקו זה אומנות ההשפעה FVM ולכן החלטתי לאתגר אותה ולבוא לה הפוך ולכן שאלתי "אילו כלים כדאי לי לרכוש כדי להישאר רלוונטי מול הבינה הבינה המלאכותית בעשור הקרוב" משמע יצרתי לה מציאות שהיא כבר מסכנת אותי ותופסת את מקומי (האמת) ועכשיו תגידי לי איך להתמודד עם זה? והתשובה שלה הייתה ענקית ומלאה בסעיפים מה שלימד אותי שכנראה נצטרך לעבוד קשה בעשור הקרוב כדי להישאר רלוונטיים מול הבינה המלאכותית והנה התשובה המלאה שלה:


אילו כלים כדאי לי לרכוש כדי להישאר רלוונטי מול הבינה הבינה המלאכותית בעשור הקרוב?

  1. למידה מתמדת והתפתחות מקצועית: הקדש זמן ללמידה רציפה ועדכון הידע שלך בתחומיםרלוונטיים. זה יכול לכלול קורסים אונליין, השתתפות בסדנאות, וקריאת מאמרים וספרים מקצועיים.

  2. חשיבה ביקורתית ופתרון בעיות: פיתוח יכולת לחשוב באופן ביקורתי, להעריך בעיות ממספרזוויות ולמצוא פתרונות יצירתיים.

  3. יכולות בינאישיות ותקשורת: חיזוק היכולת לתקשר בצורה יעילה ולבנות קשרים חזקים עםאחרים, כולל כישורים כמו אמפתיה והבנה חברתית.

  4. יצירתיות וחדשנות: פיתוח יכולת לחשוב מחוץ לקופסה ולהציע רעיונות חדשים ומקוריים

  5. הבנה טכנולוגית וכישורים דיגיטליים: רכישת ידע טכנולוגי בסיסי וכישורים דיגיטליים, כולל הבנהשל מערכות בינה מלאכותית והשפעתן.

  6. גמישות והתאמה לשינויים: פיתוח היכולת להתאים עצמך לשינויים בסביבה המקצועית ולהגיבבצורה גמישה למצבים חדשים.

  7. מנהיגות וניהול: שיפור כישורי מנהיגות וניהול, במיוחד בהיבטים של ניהול צוותים והובלת פרויקטים.


למעשה הבינה המלאכותית פירטה לי יכולות אנושיות מאוד גם לחיים האישיים אבל גם לחיים העסקיים בשיבלוב עם יכולות טכנולוגיות שמשאירות אותנו בשליטה מעליה וזה למעשה ההיתרון שיכול להיות לנו על הבינה המלאכותית, למעשה את כל זה אני יודע ואני אף מרצה לארגונים בערך על זה על החשיבות של התקשורת הארגונית בעידן הקרוב וש"המנהל" הוא אחד מהתפקידים שישרוד הכי הרבה שנים מול המכונה!

החלטתי לאתגר אותה עוד ולהיות חצוף ולשאול האם אנחנו צריכים להיות מוטרדים מהתפתחות הבינה המלאכותית? והיא השיבה לי שזה "תלוי במספר גורמים" בום...! עכשיו אני באמת מפחד!, היא אפילו בחרה לא לשקר מה שנקרא הייתה חצופה בחזרה וגם כאן סיפקה לי מספר סעיפים שבהם תלוי הסיכון בבינה מלאכותית: התשובה של הבינה המלאכותית:


  1. השפעה על שוק העבודה: AI יכולה להחליף תפקידים מסוימים, מה שעלול להוביל לדאגות לגבי אובדן משרות. עם זאת, היא גם יוצרת הזדמנויות חדשות ותחומים חדשים לעבודה.

  2. אתיקה ופרטיות: יש דאגות לגבי השימוש ב-AI באופן שיכול לפגוע בפרטיות ובזכויות האדם. חשוב להקפיד על כללי אתיקה ורגולציה בפיתוח ובשימוש בטכנולוגיות אלה.

  3. בטיחות ואבטחה: יש צורך בהבטחת בטיחות ואבטחה של מערכות AI, כדי למנוע שימוש לרעהאו תקלות שעלולות לגרום נזק.

  4. השפעה חברתית וכלכלית: יש להתייחס להשפעות החברתיות והכלכליות של התפתחות ה-AI,ולעבוד להפחתת פערים ולהבטחת שוויון הזדמנויות.

  5. שיתוף פעולה בין אדם למכונה: פיתוח שיתוף פעולה בין בני אדם למערכות AI יכול להביא לתוצאות חיוביות רבות, תוך ניצול היתרונות של שני הצדדים.

  6. מעורבות חברתית ופוליטית: הפעלת לחץ לרגולציה ראויה ואחראית של בינה מלאכותית יכולה לעזור להבטיח שהשימוש בטכנולוגיה זו יהיה לטובת האדם ולא לרעתו.

  7. השתתפות בדיונים ופורומים מקצועיים: הצטרף לפורומים או קבוצות שדנות ב-AI ובאתגרים שהיא מעלה, כדי לשמוע דעות ותובנות שונות.

כפי שאתם רואים הבינה המלאכותית טוענת שבהחלט יכול להיות סיכון בהתפתחות שלה אבל אנחנו נצטרך לעשות המון פעולות בעיקר רגולטריות כדי להגן עלינו מפניה וכפי שאני מכיר את בני האדם לאורך ההיסטוריה, אנחנו לא נעשה את זה, תמיד יצרנו משהו שבסוף פגע בנו, כסף, נשק, חומות ועכשיו בינה מלאכותית.


לבסוף כתבתי לה שאני מוטרד והיא אמרה לי: "המוטרדות שלך מובנת וטבעית, במיוחד בהתחשב במהירות ובעוצמה של התפתחות הבינה המלאכותית. חשוב לזכור שהמפתח להתמודדות עם השינויים והאתגרים שה-AI מביאה איתה הוא הכנה, השכלה והבנה של הטכנולוגיה והשפעותיה."

ואז הפכתי למוטרד יותר!


לבסוף המסקנה שלי שכמו כל דבר שמסכן את האנושות שנוצר ע"י האנושות דורש התייחסות מאוזנת, אך הוא מצריך להיות מלווה בפעולה פרואקטיבית להבטחת שימוש אחראי ובטוח. ובנוגע לבינה המלאכותית הייתי ממליץ לכם להמשיך ולאמן את המוח עוד קצת רגע לפני שתדרשו ממנה לעבוד עבורכם כי זה ההיתרון שיהיה לכם אולי לא על AI אבל על האנושות שבוודאי תתחיל להתנבן. קצת מזכיר לי את הביזוי שהרגשתי מול אדם אחר שזכר את את הטלפון של אישתו בזמן שאני לא ידעתי אותו אודות למהפכת הטלפון והחיוג המקוצר מהזיכרון. לבסוף ביקשתי מהבינה המלאכותית תמונה לאיך שיראה העתיד בזכות הבינה המלאכותית, אז כמובן שגם כאן היא יצרה לי תמונה אופטימית. בקיצור מניפולטיבית!








Comments


bottom of page